Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

2,9 miljoen Efteling-bezoekers in coronajaar 2020

Het park was in 2020 totaal 14 weken gesloten en veel overnachtingen in de hotels en vakantieparken konden niet doorgaan. Een deel van de 3000 medewerkers zat thuis. Er werden veel kostenbesparende maatregelen getroffen om verliezen te beperken en de continuïteit van het park te bewaken. De bedrijfsopbrengsten daalden met 38,3% tot € 140 miljoen. Het verlies bedroeg € 14,5 miljoen. Tijdens de zomer en het najaar kon een beperkt aantal bezoekers per dag worden toegelaten, dankzij het ‘Veilig Samen Uit’ brancheprotocol dat met de Club van Elf werd opgesteld.

 

Algemeen Directeur Fons Jurgens licht toe: “Door corona moesten we stevig op de rem, maar we zien dat de maatregelen goed effect hebben gehad. Het bezoekersaantal dat we ondanks de sluiting hebben behaald valt uiteindelijk mee. Ik ben trots op de hoge gastwaardering van 8,4 voor het park en op onze betrokken, veerkrachtige medewerkers. We hebben veel van hen gevraagd in deze moeilijke periode. Mede dankzij de NOW-regeling van de overheid, onze financiers en aandeelhouder Stichting Natuurpark de Efteling kunnen we voorzichtig, positief vooruitkijken. 2020 was het slechtste jaar ooit, maar de Efteling heeft een gezonde financiële basis opgebouwd, waar we nu de vruchten van plukken. En als de vaccins hun werk doen en we vanaf 11 mei weer open mogen, kunnen we tenminste weer gaan opbouwen.”

 

Hoogtepunten
De Efteling kende in 2020 ook hoogtepunten. Op 20 juni werd de familieachtbaan Max & Moritz geopend. Een dubbele achtbaan, gebaseerd op het bekende Duitse beeldverhaal over twee kwajongens en hun streken. Tussen 8 oktober en 15 november was elke avond Aquanura met een zachte G te zien, met hits van zanger Guus Meeuwis. Tot aan de vervroegde sluiting van de Winter Efteling konden gasten genieten van de nieuwe Warme Winter Weide.