Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Deze zomer komt Langnek gemaakt van oud papier tot leven

Vanaf vandaag dagen de Efteling en KarTent jong en oud uit om een Efteling-creatie te maken van karton en te delen via hun social media met #papierhier. Door op deze manier creativiteit en recycling te stimuleren vragen beide partijen op een ludieke manier aandacht voor duurzaamheid. “Jaarlijks wordt er ontzettend veel karton en oud papier opgehaald. Waarom zou je dat niet hergebruiken voor een functionele of decoratieve Efteling-creatie? Ik vind het geweldig dat we samen met KarTent de welbekende uitspraak van Holle Bolle Gijs een extra betekenis kunnen geven”, vertelt Wyke Smit, Team Lead Bestuurlijke Zaken van de Efteling. Wie tijdens deze zomervakantie de allermooiste Efteling-creatie maakt, mag ‘m samen met KarTent professioneel produceren en aanbieden via hun webshop KarTent.com. De actie loopt tot en met 2 augustus.

 

 

Opbrengst naar Justdiggit
Met het oud papier (of karton) is van alles mogelijk: van een kartonnen Langnek tot de draak van Joris en de Draak of het niet-zo-glazen-muiltje van Assepoester. “Uit alle inzendingen worden drie creaties gekozen die door KarTent met gebruikt karton worden uitgewerkt tot een levensecht ontwerp. Wij maken al enkele jaren toffe producten van gebruikt karton. Wij zijn dan ook waanzinnig benieuwd naar de ingezonden Efteling-creaties”, vertelt Timo Krenn, co-founder KarTent. De opbrengst van de verkoop van de winnende ontwerpen gaat naar Justdiggit, een organisatie die zich inzet voor verkoeling van de aarde.

 

Duurzaamheid
Zowel binnen de Wereld van de Efteling als bij KarTent is duurzaamheid een vertrouwd begrip. Als onderdeel van Stichting Natuurpark de Efteling, zit zorg voor de leefomgeving en duurzaamheid in het DNA van de Efteling. Dat is o.a. zichtbaar sinds 1985, toen Holle Bolle Gijs zijn intrede deed. Inmiddels ligt er sterke focus op natuur, energie, afval en mobiliteit, met als doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. KarTent heeft sinds de oprichting in 2015 als doel om plastic tenten en andere plastic producten te vervangen door duurzame kartonnen alternatieven. Na de introductie in 2015 van de kartonnen festivaltent voor overnachting van festivalbezoekers heeft KarTent meer dan 50.000 tenten geleverd aan vele festivals in binnen- en buitenland. Het karton van de tenten wordt hergebruikt voor nieuwe originele producten.