Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Alcoholvrij en speciaal bier steeds populairder

Tijdens de COVID-pandemie zijn Nederlanders evenveel blijven drinken als voor de lockdown. Wel is alcoholvrij bier populairder geworden. Steeds meer drinkers van alcoholvrij bier drinken het omdat ze het lekker vinden of omdat ze even geen alcohol willen drinken. Dit blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2021 van Nederlandse Brouwers.

 

‘Bier is onverminderd populair’, aldus Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers. ‘Pilsener blijft onverminderd het meest gedronken bier. Ook steeds meer bierdrinkers pakken een alcoholvrij biertje. De verkoop hiervan blijft maar groeien. Eén op de veertien verkochte bieren is nu alcoholvrij en de verkoop is in 2020 met 8,5% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Twee op de vijf drinkers van alcoholvrij bier zeggen nu vaker alcoholvrij bier te drinken dan een jaar geleden. De helft geeft aan dit te doen vanwege het huidige aanbod aan alcoholvrij bier. Dat aanbod is de afgelopen jaren steeds groter geworden. Dit is bijvoorbeeld ook goed te zien aan het gevarieerde aanbod dat nu in de supermarkten wordt aangeboden. Ook kijkt niemand meer raar op als iemand bijvoorbeeld na het sporten of op een feestje een alcoholvrij bier bestelt. Het is sociaal geaccepteerd en dat is belangrijke winst in het kader van het stimuleren van verantwoorde bierconsumptie.’


Impact COVID
Sinds 2008 houdt Nederlandse Brouwers samen met Ruigrok NetPanel jaarlijks het Nationale Bieronderzoek. Het onderzoek wordt gehouden onder de Nederlanders van 18 jaar en ouder die minimaal één keer per maand bier drinken. Het onderzoek geeft daarmee een goed beeld van de consumptie en beleving van bier onder de Nederlandse bierdrinkers. Zo laat het onderzoek zien dat de meeste bierdrinkers tijdens de lockdown niet meer of minder bier zijn gaan drinken. Wel geven met name jonge bierdrinkers relatief vaker aan dat ze minder bier zijn gaan drinken tijdens de lockdown dan daarvoor. Het sluiten van de horeca, minder feesten en verjaardagen, minder afspreken met vrienden/familie en geen festivals en evenementen zijn daarvoor de redenen. Nu de lockdown voorbij is, verwachten bierdrinkers dat zij evenveel bier blijven drinken als tijdens de lockdown. Lucie Wigboldus: ‘De bierverkoopcijfers laten zien dat er wel een verschuiving heeft plaatsgevonden waar Nederlanders van een glas bier genieten. Meer thuis en logischerwijs niet zoals in het verleden in de horeca omdat deze tijdens de lockdowns gesloten was. Gelukkig zijn grote delen van de horeca nu weer open en volgen hopelijk binnen afzienbare tijd ook de nachtclubs en discotheken.’


Speciaal bier
Steeds meer bierdrinkers gaan op zoek naar bijzondere bieren om op mooie momenten van te genieten. ‘Speciaal bier maakt een enorme groei door.’, verteld Lucie Wigboldus. ‘Steeds meer Nederlanders zoeken een speciaal bier uit om van te genieten bij hun diner. Het aantal bier en spijs combinaties neemt steeds meer toe. Genieten, gezelligheid en een mooi bier zijn steeds meer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een lekkere kaasplank gaat heel goed samen met een hele mooie speciaal bier. Steeds meer Nederlanders ontdekken dat. Niet in de laatste plaats komt dat ook omdat het aanbod aan speciaal bieren in de afgelopen jaren enorm is gegroeid en verrijkt. Elke brouwer zet zijn vakmanschap in om heerlijke speciaal bieren te maken.’


Duurzaamheid
De bierdrinker drinkt het liefst zijn bier uit een flesje of uit al dan niet een speciaal glas. Rechtstreeks uit het blikje is duidelijk minder populair. De bierdrinkers verwachten niet dat de invoering van statiegeld daar straks verandering in zal brengen. Bij de keuze tussen een hervulbare fles en een glasfles, kiezen bierdrinkers het liefst voor een hervulbare fles. Opvallend is dat de wat oudere bierdrinkers vaker kiezen voor hervulbare flesjes dan bierdrinkers onder de vijftig. Uit het Nationale Bieronderzoek blijkt verder dat de bierdrinker vindt dat de inspanningen van de biersector zich vooral moeten richten op het hergebruik van verpakkingen en het gebruik maken van recyclebare verpakkingen.


Accijnsverhoging
Een aantal partijen heeft in hun plannen voor de komende jaren of voor het betalen daarvan, een accijnsverhoging op bier in het verkiezingsprogramma of de doorrekening daarvan opgenomen. Drie op de vijf bierdrinkers vinden dit een slecht idee. Slechts 14% staat hier positief tegenover. Lucie Wigboldus: ‘Het laatste waarop horeca en bierbrouwers zitten te wachten is een verhoging van accijnzen. Het zou wel zeer wrang zijn dat de rekening van de COVID-crisis daarmee alsnog bij deze sectoren die juist zwaar door de COVID-pandemie getroffen zijn, met de horeca voorop, komt te liggen. Niet doen dus. Laat de biersector en de horeca weer de kans krijgen om te ondernemen, zodat iedereen kan genieten van een goed glas bier.’