Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Eerste vaatje nieuwe haring voor 66.500 euro naar Jaczon B.V.

Het haringseizoen 2013 is vandaag met de veiling van het eerste vaatje in Scheveningen officieel van start gegaan. Het vaatje haring werd aangevoerd door rederij Jaczon uit Scheveningen die het vaatje zelf wist te bemachtigen voor een bedrag van € 66.500,--.

 

De reder zal het vaatje vandaag nog gaan aanbieden aan het kabinet op het Binnenhof. Hij wordt vergezeld door Jack van Gelder, ambassadeur van Cliniclowns, het goede doel waaraan de  opbrengst is geschonken. 

 

Vier haringvaatjes, afkomstig van de Wiron 5 en 6, met elk ongeveer 45 haringen, werden voor aanvang van de veiling beoordeeld door een panel van deskundigen: Rudolph van Veen (chef-kok, bekend door zijn optreden in het RTL-programma Life & Cooking, zijn programma’s op 24Kitchen èn Haringambassadeur 2013), Peter Koelewijn (haringexpert en docent SVO vakopleiding food) en Jaap Koning (visspecialist). 

 

Het vaatje haring van de Wiron 5 ging uiteindelijk onder de hamer voor het goede doel.

 

Het proefpanel is goed te spreken over de kwaliteit. Nadat de startdatum eerder twee weken moest worden uitgesteld omdat de natuur het liet afweten om de gewenste kwaliteit te behalen, is de haring nu goed vet en lekker mals’. Het vele zonlicht van de laatste twee weken heeft gezorgd voor veel voedsel in zee, waardoor de haring goed heeft kunnen gedijen”, aldus Peter Koelewijn, voorzitter van het panel. 

 

De opbrengst ging dit jaar naar CliniClowns. Met elke € 250,-- die het vaatje opbrengt, kan een kind een jaar lang op Neuzenroode.nl terecht. Dit is een besloten online belevingswereld waar kinderen die thuis verpleegd worden met clowns en met elkaar webcammen en chatten. Ze kunnen ook filmpjes bekijken en spelletjes doen. "Dankzij deze geweldige opbrengst kunnen we 266 kinderen een jaar lang deze steun bieden", aldus directeur Barbara Hellendoorn-Mineur.

 

Voor de verwerking van haring tot maatje moet de haring goed vet zijn en op traditionele wijze gekaakt en gepekeld. Het rijpingsproces resulteert in de echte nieuwe haring. Jaarlijks wordt zo’n 25.000 ton (25 miljoen kilo) haring gebruikt voor de verwerking tot maatje. Dat zijn 180 miljoen haringen. Daarvan worden er 76 miljoen in Nederland gegeten en de Belgen happen jaarlijks 14 miljoen haringen weg. Ook in Duitsland is de nieuwe haring populair. Maar liefst 90 miljoen stuks per jaar vinden hun weg naar onze Oosterburen. 

 

Vanaf de dag van de veiling van het eerste vaatje nieuwe haring start de verkoop van de nieuwe haring in het hele land, als ook in vooral België als Duitsland. Ook in andere landen begint de traditionele Hollandse delicatesse steeds meer bekendheid en waardering te krijgen.

 

Jaarlijks wordt er zo’n 25.000 ton (25 miljoen kilo) haring gebruikt voor de verwerking tot maatje. De vangst en verwerking vindt voor het grootste deel in Scandinavië plaats, voornamelijk in het Noorse Egersund en in Denemarken (Skagen), waarbij de ene helft uit Noorwegen komt en de andere helft in Denemarken wordt aangeland en verwerkt. Alleen het Nederlandse Wiron-span landt nog traditioneel in Scheveningen aan.  

 

Het gaat goed met het haringbestand. Nadat in 2006 alle door Nederland gevangen Noordzeeharing het MSC (Marine Stewardship Council) label mocht voeren, volgt in 2009 de rest van de haringvisserij.