Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Kaviaar, een dankbaar product voor Take-away topgastronomie

Kaviaar, met de eindejaarsfeesten in het vizier doet de naam alleen de meest kieskeurige gastronomen watertanden. Maar velen onder ons associëren de uit steuren afkomstige eitjes met een nauwelijks nog aan te treffen, exclusieve lekkernij. Logisch ook, want de CITES –Convention on International Trade in Endangered Species – verbiedt sinds 2006 de vangst van steuren in de Kaspische Zee. Daardoor is de handel in wildvang kaviaar wettelijk verboden. Het goede nieuws voor de Nederlandse consument is echter dat dicht bij ons, in de Belgische stad Turnhout (provincie Antwerpen), het duurzame alternatief bestaat: even lekker en 100% Belgisch. De hoogdagen van kaviaar zijn nog niet voorbij, integendeel, de steureitjes “uit Belgische kweek” gaan een mooie toekomst tegemoet.

 

 

Vakkundig werk van lange adem beloond

We schrijven 2002. Royal Belgian Caviar brengt de allereerste en tot vandaag unieke Belgische kaviaar op de markt. Het jonge Turnhoutse bedrijf is echter niet over één nacht ijs gegaan. Het project ontsprong immers begin jaren ’90 toen jonge ondernemers (CEO F. Joosen en Bioloog W. Verdonck) inzagen dat wildvang kaviaar een eindigend verhaal was en beslisten om een op aquacultuur gebaseerde alternatief te starten. Vastberaden, nauwgezet en geduldig startten ze de kweek van de steuren. En gelijk hadden ze. Door overbevissing, vervuiling en het bouwen van dammen (waardoor steuren niet meer naar hun paaigebieden kunnen) zijn steuren de laatste decennia sterk bedreigd in hun natuurlijke habitat. Daarom zijn deze prehistorische vissen erkend als een beschermde diersoort en is bijgevolg de oogst en verkoop van wildvang kaviaar uit de Kaspische zee regio verboden. Het enige alternatief is sindsdien aquacultuur: de productie van kaviaar ui gekweekte steuren.

 

100% Belgisch

Royal Belgian Caviar anticipeerde perfect op deze evolutie. Tijdens de twaalf jaar intensieve voorbereiding werd een eigen broedstock van verschillende steursoorten opgebouwd. Om een optimale kwaliteit te garanderen, lieten de ondernemers niets aan het toeval over. Zo worden de steuren gevoed met een optimaal samengestelde voeding uit eigen productie. Cédric Paquet, Commercial manager van Joosen-Luyckx Aqua Bio het bedrijf achter het merk Royal Belgian Caviar, heeft een duidelijke visie van hoe de productie van kaviaar vandaag en in de toekomst verzekerd kan worden, zonder aan kwaliteit te moeten inboeten. “Wij hebben onze eigen broedstock aan ouderdieren verspreid in een aantal natuurlijke vijvers in Vlaanderen en kweken onze eigen steurtjes in Turnhout. Zo komt de wildpopulatie niet meer onder druk te staan”.

 

Gevoelig kweekproces

Om de typerende, exclusieve smaak van kaviaar te bekomen, moeten het kweekproces en de bereiding feilloos verlopen. Het vereist heel wat vakmanschap en expertise om de traditionele, eeuwenoude bereidingswijze nog verder te optimaliseren. Elke stap van het productieproces wordt nauwgezet opgevolgd, van de bevruchting van de eitjes tot de uiteindelijke oogst van de kaviaar. Royal Belgian Caviar screent en selecteert de individuele steuren op basis van grootte, stevigheid en smaak van de eitjes. Naast de voeding en kweekomstandigheden van de steuren die bepalend zijn voor de smaak, dient de waterkwaliteit voortdurend gecontroleerd en geoptimaliseerd te worden. Dankzij deze perfecte omstandigheden slaagt Royal Belgian Caviar erin de smaak en kwaliteit van de traditionele wildvang te evenaren.

 

Ruim assortiment

Belgische kaviaar is allesbehalve een eenzijdig product. Zo biedt Royal Belgian Caviar niet minder dan vijf verschillende variëteiten aan, waaronder de wereldbefaamde beluga. “Afhankelijk van de steursoort moeten wij minstens 5 tot 10 jaar wachten alvorens we onze kaviaar kunnen oogsten. Voor de wereldbefaamde en meest exclusieve Beluga kaviaar, afkomstig van de Beluga steur, loopt dit zelfs op tot 18 jaar. Op die leeftijd weegt de steur ongeveer 170kg en is dan bijna 3 meter lang” licht Cedric Paquet verder toe.

 

Internationale faam en Belgische én Nederlandse topchefs als ambassadeurs

De onberispelijke kwaliteit en duurzame, traditionele productiewijze van Royal Belgian Caviar kende al snel het beoogde succes. Zowel in België als in het buitenland (met als afzetmarkten onder andere Japan, Zuid-Korea, Singapore, Scandinavische landen, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Verenigde Staten,...) wordt het Belgische keurmerk enorm gewaardeerd voor zijn unieke en vooral constante kwaliteit. Royal Belgian Caviar ontwikkelde in de loop der jaren een nauwe samenwerking met talrijke chefs, “Taste Masters ” genaamd (https://www.royalbelgiancaviar.be/smaakmakers). De Nederlandse Syrco Bakker, chef van Pure C, voegde zich onlangs aan de lijst van absolute aanhangers van het Belgische topmerk.

 

Belgisch zwarte goud vraagt meer respect voor consument

“Kaviaar is geen alledaags product en mag het ook niet worden” benadrukt Cedric nog. De jarenlange opgebouwde expertise plaatste Royal Belgian Caviar in een ideale uitgangspositie als duurzaam alternatief na het in 2006 uitgevaardigde verbod op de wildvangst van steuren in de Kaspische zee. “Kaviaar blijft een feestelijk product dat van topkwaliteit moet blijven en in de beste omstandigheden geserveerd moet worden. En dat is vandaag niet meer vanzelfsprekend”, benadrukt Cédric Paquet die waarschuwt voor misleidende informatie op sommige kaviaarproducten van buitenlandse origine. “De consument, die vandaag meer dan ooit, en ook voor luxeproducten, de voorrang wil geven aan lokale en duurzame alternatieven, verdient het niet om bedot te worden”.

 

Productiedatum en originele verpakking essentieel

In de aanloop naar de eindejaarsfeesten roept Cédric dan ook meer dan ooit de consument op om waakzaam te zijn op onze lokale markt: “kijk steeds of het doosje een productiedatum vermeldt. Als dit niet het geval is, betekent dit dat het product herverpakt werd. Zo kan de consument onmogelijk nagaan wanneer de eitjes geproduceerd werden. Op herverpakte kaviaar staat weliswaar ook een datum vermeld, maar van de herverpakkingsdatum, en deze datum zegt niets over de oorspronkelijke productiedatum”. Bij Royal Belgian Caviar, die zijn productie perfect kan aanpassen aan de vraag van de markt, wordt de productiedatum steeds aangegeven en de kaviaar in de originele doosjes aan de eindconsument verkocht. “Wij zijn flexibel in ons productieproces, ons aquacultuurcentrum in Moeskroen is een gesloten aquacultuur systeem waar wij perfect het licht en de temperatuur kunnen aanpassen. Dit stelt ons in staat het ganse jaar door oogstrijpe steur te produceren in functie van de behoeftes. Zo kunnen wij het hele jaar door oogsten en dagverse kaviaar produceren”.

 

Opgelet voor nepkaviaar

Cédric waarschuwt meteen ook voor producten die elders in de wereld worden geproduceerd en niet aan de noodzakelijke kwaliteitsnormen voldoen. Sommigen doen geloven dat de eitjes nog uit de Kaspische zee komen terwijl dit al 15 jaar verboden is. Anderen worden via een Belgisch merk verkocht en wekken zo de indruk dat de productie ervan ook in België gebeurt. “de mindere versheid van uit bulkpotten gehaalde en herverpakte producten wordt vaak gecompenseerd door extra zout of (extra) bewaarmiddelen. Dit beïnvloedt op een nadelige wijze de smaak van kaviaar en geeft het product onder meer een extra zouterige, geoxideerde smaak. “Doodzonde”. Royal Belgian Caviar onderscheidt zich niet alleen als enige echte producent van op Belgische bodem geproduceerde kaviaar, de duurzame en flexibele productie dragen bij tot de uitzonderlijke kwaliteit.  

 

Gegeerd in Londen en Scandinavië…

Het woord duurzaam wordt tegenwoordig vaak misbruikt. Bij Royal Belgian Caviar komt het echter volledig tot zijn recht. Duurzaam is hier ook letterlijk te nemen, als men bijvoorbeeld weet dat de Beluga, de meest exclusieve steursoort, 18 jaar lang wordt gekweekt vooraleer de eitjes worden geoogst. Dit weet men ook in Londen bij de culinaire top, waar de Belgische beluga bijzonder geapprecieerd wordt.

 

Kaviaar, geschikt voor take-away topgastronomie

Een van de meest fervente aanhangers uit onze eigen topgastronomie is Bart Gils, chef van het restaurant Signatuur in Antwerpen. Als lid van North Sea Chefs vindt Bart het uiterst belangrijk om de voorrang te geven aan lokale topproducten. Ook hij waarschuwt eveneens voor minderwaardige alternatieven die door de herverpakking en mindere versheid vaak opvallen door een onaangename geoxideerde smaak. “Royal Belgian Caviar biedt wel alle kwaliteiten die van het product worden verwacht”, beklemtoont Bart, die sinds een tweetal jaren ook een duidelijke stijgende belangstelling merkt voor kaviaar.

Ook ziet hij in de huidige context, en in de afgelopen maanden, dat klanten net bereid waren iets meer uit te geven voor lokale topkwaliteit.

Bart laat zich trouwens niet uit zijn lood slaan door de verplichte, tijdelijke sluiting van zijn restaurant. Hij opende een winkel met een assortiment van de beste producten die hij aan zijn klanten aanbiedt, waaronder uiteraard Royal Belgian Caviar, en biedt ook topgastronomie aan in take-away vorm (https://www.signatuur-antwerp.be) : “Uiteraard zijn meeneemschotels niet vanzelfsprekend voor restaurants die zich in het hoogste segment van de gastronomie bevinden. Maar dit lukt aardig wel met kaviaar, omdat wij erin geslaagd zijn een recept te ontwikkelen, dat de consument moeiteloos kan afwerken met het in het originele potje geleverde Royal Belgian Caviar. Zeker voor de feesten is dit een makkelijke en tegelijk prestigieuze amuse of voorgerecht”.