Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

'Holländische Matjes' hét lokaas tijdens internationale Grüne Woche

 

Voor wie niet kon wachten tot de start van het nieuwe Matjesseizoen op 5 juni was de Internationale Grüne Woche de gelegenheid om het verlangen naar haring te beantwoorden. De Hollandse haring heeft een enorme aantrekkingskracht tijdens de Internationale Grüne Woche te Berlijn.

 

Tijdens de officiële opening op donderdag 17 januari werd het buffet na afloop van de ceremoniële bijeenkomst gevuld met de heerlijkste versproducten uit het partnerland Nederland. En wat was zo populair blijkens de eerste lege schalen op de buffettafels? De kommetjes met resterende uitjes verraadden dit: juist de ‘Matjes’! Tussen de 5.000 genodigden die zich verdrongen bij het uitgebreide buffet hoorde je meermalen zeggen ‘Wo sind doch die Holländische Matjes?’. Vanzelfsprekend werden de lege schalen meerdere malen ‘ververst’ al zou een scheepslading ook nog voldoende aftrek hebben gehad. ‘Frau Antje siert weliswaar al decennia lang als hét symbool van Nederland de voorpagina’s van de Duitse kranten waar het Hollandse haringmeisje het nakijken op heeft. Het product haring won het toch duidelijk tijdens dit evenement van de punten kaas die nog rijkelijk de buffetschalen vulden’, aldus een tevreden toekijkende Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. Naast de in Duitsland zo populaire haring kon men zich eveneens te goed doen aan de amuses van Hollandse garnalen, scholrolletjes gevuld met zalm en heerlijke makreel.

 

Na de openingsavond zorgde de eerste beursdag voor enorme aandacht van pers en publiek in het Holland Paviljoen. Ook daar waren vis, schaal- en schelpdieren duidelijk aanwezig naast het geweld van alle versproducten, afkomstig van het Hollandse land, dat de naam ‘Grüne Woche’ eer aan doet.

 

Het fileren van haring en makreel werd professioneel gedemonstreerd door Peter Koelewijn, vakdocent bij SVO in de beursstand van Wageningen UR / SVO. Op diverse momenten van de dag werd een gelijke demonstratie gegeven op het centrale podium. De in Duitsland immens populaire tv-persoonlijkheid Harry Wijnvoord voorzag de demonstratie van Koelewijn van een toelichting, waar het publiek op toestroomde. Honderden stukjes haring gleden in de monden van publiek.

 

Na tal van plichtplegingen genoot staatssecretaris Sharon Dijksma ’s middags eveneens van een lekkere haring. ‘Ook de vissers zorgen naast de landbouwsector voor het succes van Nederland als handelspartner van Duitsland’, sprak zij dezelfde avond nog uit.

 

Ook de ‘Mannen van de Zee’ doen mee aan de tien dagen durende grote beurs. Op verscheidene flatscreens draaien de films met het verhaal van verschillende vissoorten.

 

Een demonstratiekok bereidt de hele week de traditionele ‘Flammkuchen’: een dunne crêpe die wordt voorzien van een combinatie van groenten, fruit, vlees én garnalen en makreel.

 

Naast de door het Visbureau verzorgde zichtbaarheid van de vissector vonden mosselen en oesters gretig aftrek in de stand van Prins & Dingemanse en broodjes met Hollandse garnalen, haring en makreel gingen vanuit de ‘viskraam’ van Hinkuvis in grote aantallen over de toonbank.