Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Marijke Helwegen op de bres voor meer scholconsumptie

Marijke Helwegen sprak gisteravond persoonlijk alle ‘visboeren’ aan om bij te dragen aan de gewenste aandacht voor de ‘schol’, tijdens de jaarlijkse ledenvergadering van de Spakenburgse vishandelsvereniging (SVV). In haar ‘scholjurk’ reikte zij de poster met haar eigen beeltenis uit aan de visverkopers.

 

Het Nederlands Visbureau start een promotiecampagne voor schol in samenwerking met Marijke Helwegen om dit ondergewaardeerde visje in Nederland ‘een lift’ te geven.

Naast de drie promotiefilmpjes, die onder meer getoond worden bij de visdetailhandel zal de scholpromotie worden ondersteund met een poster aan de wand van de viswinkel en de viskraam. Saignant detail is dat van de poster zowel een blauwe versie als een rode versie beschikbaar is. De ‘rooien en de blauwen’ hebben in Spakenburg een bijzonder betekenis in het amateurvoetbal (VV IJsselmeervogels en SV Spakenburg), waardoor de aftrek van de een of de andere poster zich laat raden.

Er wordt in Nederland te weinig schol gegeten, terwijl juist deze vis van groot belang is voor de Nederlandse kottervloot en bovendien zeer betaalbaar. Volgens de huidige trends willen consumenten steeds meer duurzame producten van dichtbij. De schol als product van ‘onze eigen vissers’ wordt echter nog ondergewaardeerd. Zo’n 90% van de schol wordt geëxporteerd naar het buitenland, vooral Italië als ook Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.