Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Vier op de vijf Nederlanders eten vis

Consumenten hebben het afgelopen jaar evenveel vis gekocht in de supermarkt als in 2012. De supermarkt is dominant, maar ook de visspeciaalzaak, de viskraam en restaurants zijn zeer populaire kanalen om vis te kopen en te eten. Zo blijkt uit consumptieonderzoek vis, schaal- en schelpdieren van onderzoeksbureau GfK over 2013.

 

 

Volgens marktonderzoeksbureau GfK, dat over het afgelopen jaar een integraal inzicht biedt in consumptie via de supermarkt, visspecialist en buitenshuis, laten zowel verse vis, diepvries als conserven een stabiel beeld zien in het consumptiepatroon, zowel in prijs als volume.

 

Bij viskramen en visspeciaalzaken wordt vis vooral gekocht vanwege smaak, versheid en kwaliteit, terwijl bij supermarkten prijs de belangrijkste reden is om daar vis te kopen. Ruim de helft van de viseters koopt regelmatig vis bij de viskraam en vier op de tien viseters eet vis in een restaurant. Drie op de tien viseters komt bij een visspeciaalzaak. Vier op de vijf Nederlanders eten vis. Vis wordt vooral gegeten omdat het lekker en gezond is. Van de viseters vindt 92% vis lekker en 93% van de viseters noemt vis gezond. Wel vindt een meerderheid vis duur. Hoe ouder men is, hoe vaker men vis eet. De reden om voor vis te kiezen laat opvallende verschillen zien tussen de generaties. Gepensioneerden eten vaker vis vanwege gezondheidsredenen, terwijl jongeren vaker voor vis kiezen vanwege de smaak. Ook naar vissoorten zijn er grote verschillen. Zo eten ouderen en gepensioneerden veel vaker haring dan jongere generaties, die op hun beurt voornamelijk voor zalm kiezen.

 

In totaal kochten we 47 miljoen kilo vis, schaal- en schelpdieren in de supermarkt voor een bedrag van 408 miljoen euro. Pangasius blijkt het meest verkochte visproduct in de supermarkt. Op de tweede plaats staat tonijn, gevolgd door ‘vissticks’. Bij de viskraam en visspeciaalzaak worden ‘kibbeling’ en ‘lekkerbek’ het meest verkocht, bij restaurants wordt juist vaak voor zalm en garnalen gekozen.

 

De Nederlandse viseter wil graag meer informatie over vis. Ze zijn nieuwsgierig naar vis en willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Ook zien zij graag dat binnen horeca en catering (in bedrijven, op scholen en instellingen) meer keuze aan vis, schaal- en schelpdieren wordt aangeboden.