- Gegevens
- Geschreven door: de redactie


Tijdens ADE Green, onderdeel van de Amsterdam Dance Event Conference, wordt de FrietHoes Vodka gepresenteerd. FrietHoes in samenwerking met Mysteryland; een manier om onnodige verspilling tegen te gaan en lokaal te handelen op een manier die ook nog eens lekker is.
Friet met karma en Festival Soul
Bij FrietHoes zijn ze er heilig van overtuigd dat de wereld er leuker op wordt als we allemaal net ietsje meer ons best doen. Dus zoveel mogelijk biologisch, geen toevoegingen aan hun friet en werken met milieuvriendelijke verpakkingen.
En dat idee wordt helemaal gedeeld door Mysteryland. Ook Mysteryland wordt georganiseerd vanuit een sterke filosofie; hun festival soul. Dit houdt in dat Mysteryland het festival op een duurzame manier organiseert. Daarom wordt er tijdens en rondom het festival veel aandacht besteed aan de lokale omgeving, gemeenschap en duurzame projecten en is er alle ruimte voor talent.
Aardappelboer Petrie in de Haarlemmermeer
Bijna 14000 kilo aardappels, 7500 kilo friet. Oftewel 25.000 porties -met een dotje mayo her en der- werden tijdens de laatste editie van Mysteryland gebakken door de mensen van FrietHoes. Dus toen bleek dat aardappelboer Petrie naast het terrein van Mysteryland zijn velden heeft, werd hij al snel de nieuwe beste vriend van FrietHoes. Petrie heeft met de hand zijn verse aardappelen gerooid waar vervolgens super lekkere friet van gemaakt is. Nog geen 200 meter verder werd deze Petrie FrietHoesFriet op de camping van het festival verkocht. Helemaal passend in de lokale filosofie van Mysteryland, maar toch vonden beide partijen dat nog niet genoeg.
FrietHoes chef Joost Hoes: ‘Bij het snijden van friet en selecteren van aardappelen hou je altijd wat over. Smaakvolle stukjes aardappel maar niet geschikt voor friet. Dat vinden we zonde. Toen kwamen we met het idee er een friet-vodka van te maken.’
Distilleren maar
Wat overbleef van Petrie’s aardappelen werd dan ook naar de vrienden van Mofongo’s Distillery gestuurd. Het bleek nog niet makkelijk om een goede aardappel-vodka te maken, maar net op tijd voor de conferentie van ADE Green was hij af.
Volgend jaar zeker weer voor herhaling vatbaar, maar wie weet wat er in de tussentijd gebeurd. Of zoals Joost het zegt: ’Het is nu een hele kleine hoeveelheid vodka van één evenement. Vanuit onze spiksplinternieuwe frietfabriek zijn we net begonnen met leveren van dagverse friet aan de horeca, dus onze hoeveelheid aardappel gaat de komende tijd flink veranderen en we weten nu wat we met onze snijresten kunnen. Chefs, friet en vodka: dat lijkt ons ook wel een mooi feestje.”