Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Princessehof presenteert met Made in Holland: 400 jaar wereldmerk een overzicht van de Nederlandse keramiek

Vanaf 2 juni presenteert Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden een spraakmakende tentoonstelling over vier Nederlandse succesverhalen: Delfts blauw, Maastrichts aardewerk, art-nouveaukeramiek en Dutch Design. Geïnspireerd door buitenlandse technieken en stijlen wisten fabrikanten telkens weer tot nieuwe producten te komen en deze succesvol te maken. Imposante bloempiramides, kleurrijk boerenbont, populair Gouds plateel en het eigentijdse servies van Scholten & Baijings vertellen hoe Nederland een wereldspeler werd op het gebied van keramiek. Made in Holland: 400 jaar wereldmerk is vanaf 2 juni 2018 tot en met 30 juni 2019 te zien in het Princessehof.

 

Nederlandse keramiek is over de hele wereld bekend en wordt al eeuwenlang op grote schaal geëxporteerd. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee langs vijf zalen vol inspiratiebronnen, topstukken, exportproducten en buitenlandse navolgingen.

 

Delft
Rond 1600 introduceerde de VOC Chinees porselein in Nederland. Deze blauw-witte schotels en kommen waren razend populair en zeer kostbaar. Hollandse keramiekfabrieken imiteerden dit in beschilderd aardewerk. Veel van deze fabrieken, zoals De Grieksche A en De Metaale Pot, waren in Delft gevestigd, vandaar de naam Delfts blauw. De kwaliteit van hun producten was zo hoog dat ze volop werden geëxporteerd naar de rest van Europa en zelfs naar Japan. In de tentoonstelling zijn spectaculaire bloemenhouders, sierlijke terrines en complete kaststellen voor de Oost-Europese markt te zien. Ook Nederlandse tegels werden vanuit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Harlingen op grote schaal geëxporteerd. Een indrukwekkend tegeltableau, bestaande uit maar liefst 585 tegels, illustreert deze handel.

 

Maastricht
In de 19de eeuw slaagde de Maastrichtse ondernemer Petrus Regout er in om een andere in het buitenland ontwikkelde techniek voor eigen succes aan te wenden. Met de productie van aardewerk met drukdecors in Nederland en het handgeschilderde boerenbont groeide hij uit tot de eerste grootindustrieel van het land. Na de openstelling van Japan in 1858 exporteerde Regout als een van de eersten naar het land van de rijzende zon. Hij verdiepte zich goed in de Japanse cultuur. Zorgvuldig bedrukte sakesets en rijstkommen met precies de juiste Japanse inhoudsmaat, getuigen van zijn handelsgeest. Serviesgoed met geometrische drukdecors en islamitische symbolen tonen zijn inzicht in de Indonesische markt.

 

Art nouveau
Hoewel de oorsprong van art-nouveaukeramiek in het buitenland ligt, werd het in Nederland al snel omarmd en tot een eigen variant verwerkt. In de tentoonstelling zijn meer dan veertig objecten van Rozenburg te zien. Op de wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs zorgde de Haagse fabrikant voor een sensatie met de introductie van het ragfijne eierschaalporselein. De Goudse Plateelbakkerij Zuid-Holland (PZH) wist vanaf 1915 de Amerikaanse markt te veroveren. Vazen, borden, klokken, kandelaars en klompen tonen de kenmerkende matte glazuurlaag en de door Perzische keramiek en Grieks-Cypriotisch aardewerk geïnspireerde motieven. De tentoonstelling bevat talrijke objecten van gerenommeerde fabrikanten als De Porceleyne Fles, Amstelhoek, Brantjes en De Distel, die ook allemaal succes in het buitenland hadden..

 

Dutch Design
Made in Holland: 400 jaar wereldmerktoont ook de opkomst van een nieuwe attitude aan het eind van het vorige millennium. Dutch Design staat voor minimalisme, onconventionele oplossingen en een gevoel voor humor. Ontwerpen van pioniers als Gijs Bakker, Marcel Wanders en Hella Jongerius illustreren de minimalistische kant. Een theepot van Wieki Somers en een vaas van Maarten Baas laten een speelsere opvatting zien. Recentelijk slaan designers als Floris Wubben en Olivier van Herpt een brug tussen innovatieve technologie en het eeuwenoude ambacht. Richard Hutten en Studio Job halen voor hun ontwerpen inspiratie uit de 400 jaar oude traditie van Delfts blauw. Dat ook het Dutch Design ver buiten Nederland inspireert, bewijzen onder andere de recente ontwerpen van Ching-Ting Hsu en Jing-He.

 

Bruiklenen
Voor de tentoonstelling komen meer dan 700 bruiklenen vanuit heel Europa naar Leeuwarden. De eigen collectie wordt aangevuld met topstukken uit onder andere het Nationaal Museum in GdaƄsk, Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg, Museum für Angewandte Kunst in Wenen, het Museum voor Schone Kunsten en Geschiedenis in Brussel en diverse privécollecties. Paul Toornend tekende voor het tentoonstellingsontwerp.

 

Tickets
Het is mogelijk om per direct online kaarten te bestellen voor de tentoonstelling Made in Holland: 400 jaar wereldmerk. Deze tickets zijn te koop via de website van het Princessehof. Voor de tentoonstelling geldt geen toeslag.

 

Publicatie
Speciaal voor de tentoonstelling is een team van specialisten aangesteld om wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Zij hebben belangrijke nieuwe inzichten over de export van Nederlandse keramiek van de 17de tot en met de 20ste eeuw naar voren gebracht. De resultaten van dit onderzoek, waar Made in Holland: 400 jaar wereldmerk op is gebaseerd, zijn gebundeld in de publicatie die bij de tentoonstelling verschijnt. Dit nieuwe standaardwerk over de Nederlandse keramiek, onder redactie van conservator Karin Gaillard, kent bijdragen Jaap Jongstra, Eline van den Berg, Wim Dijkman, Yvonne Brentjens, Bert-Jan Baas, Barbara Walraven, Henk Wolffensperger, José van Bragt en Victoria Anastasyadis. Erik en Petra Hesmerg verzorgden de fotografie.

 

De tentoonstelling Made in Holland: 400 jaar wereldmerk is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en wordt mede mogelijk gemaakt door de presenting partners van LF2018: ING, Arriva en Leeuwarder Ondernemersfonds. De tentoonstelling wordt ondersteund door Turing Foundation, Mondriaan Fonds, Fonds 21, Ottema-Kingma Stichting, Club Céramique, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Vrienden van het Princessehof, Stichting Herbert Duintjer Fonds, Stichting Juckema-Sideriusfonds en Boelstra Olivier Stichting.