Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Vorm - Fellows - Attitude

Deze zomer wordt de grote Bodonzaal (1500m2) van Museum Boijmans Van Beuningen overgenomen door de opzienbarende en internationaal bejubelde kunstenaars van Gelatin. Onder de titel: Vorm - Fellows - Attitude wordt nieuw rebels werk getoond, geheel in de humoristische en onvoorspelbare stijl van het in Wenen woonachtige viertal.

 

Gelatin & Humor

Gelatins humoristische, aanstekelijk enthousiaste, niet-hiërarchische en subversieve werken vragen om nieuwsgierigheid, een open blik en actieve deelname van de bezoeker. Ze zijn van een absurditeit en directheid die confronteert door sociaal conformisme en taboes op de voorgrond te plaatsen én te doorbreken.

 

Gelatin werkt op de grens van schilderkunst, sculptuur en popmuziek, van architectuur en sport, performance en mode, van geënsceneerde evenementen en spontane conversaties, die als geheel ontsnappen aan elke poging tot categorisering. Ze spelen vanuit Wenen sinds jaren een vooraanstaande rol in de internationale hedendaagse kunstscene.

 

Stuk zeep

Conservator van de tentoonstelling, Francesco Stocchi, vergelijkt Gelatin met een stuk zeep: “Zodra je grip op ze denkt te hebben glippen ze weg en houd je hun essentie in je handen.” De nieuwe sculpturen die speciaal voor Rotterdam worden gemaakt, staan in een lange reeks van werken en sculpturale concepten waarmee Gelatin al meer dan twintig jaar aan de gang is.

 

Internationale faam

Museum Boijmans Van Beuningen kent de vaste traditie om een podium en totale artistieke vrijheid te geven aan kunstenaars van internationale faam die voor het eerst in een grote Nederlandse instelling werk tonen. Eerder liet het museum werk zien van onder anderen Urs Fischer (2006), Erik van Lieshout (2006), Andreas Slominski (2007), Pipilotti Rist (2009), Carsten Höller (2010), Marijke van Warmerdam, Ugo Rondinone (2016) en Tal R (2017).

 

Uiterst confronterend

Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen: 'Gelatin vindt dat de geest moet waaien. Ze zijn spannend, uiterst confronterend en zorgen altijd voor een ongemakkelijk gevoel. En toch blijft hun werk - de emotie uit hun werk - je nog lang bij, ook als het fysiek alweer verdwenen is. We bieden ieder jaar een belangrijke kunstenaar van internationale faam een podium. Deze vrije benadering is deel van Boijmans' DNA, van wie wij zijn.'

 

Roze konijn

Eerdere projecten van Gelatin waren onder meer Human Elevator (1999): een lift in Los Angeles die werkte met menselijke spierkracht; The B Thing, in 2000 in New York, waar Gelatin tijdelijk een balkon aanbracht op de 91ste verdieping van het World Trade Centre; Nellanutella (2001) waarvoor ze in de kanalen van Venetië doken als deel van de Biënnale; True Love IV (2002), een houten raket in Zuid-Korea; Gelatin at the Shore of Lake Pipi Kacka (2003): een menselijke verjaardagstaart in Londen; en Otto Volante (2004), een zelf gemaakte, functionerende achtbaan in Galleria Massimo De Carlo in Milaan.

 

In de afgelopen jaren maakte Gelatin een gigantisch groot menselijk kopieerapparaat voor objecten (Tantamounter 24/7, 2005); een kolossaal, vijftig meter lang, roze konijn in de Italiaanse bergen (Hase / Rabbit / Coniglio, 2005); een sculptuur van bevroren urine op de 1ste Biënnale van Moskou (Zapf de Pipi, 2005); roeibootjes in een meer op het dak van de Hayward Gallery in Londen (Normally, Proceeding and Unrestricted with Without Title, 2008); een sculptuur van een reusachtige neus aan de Donau bij Sankt Lorenz in Oostenrijk (The Wachauer Nase, 2014) en honderd verlichte ballonnen in een grot in Puerto Rico (Cave Show, 2014).

 

Eerste solotentoonstelling

Gelatins rebelse, speelse en hartverwarmende manier van kunst maken geniet al enige bekendheid in Nederland vanwege shows bij Sonsbeek 9 en in de Rijksacademie van beeldende kunsten. Vorm - Fellows - Attitude in Museum Boijmans Van Beuningen wordt Gelatins eerste solotentoonstelling in een Nederlands museum.