Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Urbanus verovert de modewereld

 

Urbanus en tekenaar Willy Linthout brengen binnenkort hun 150ste album uit: “Urbanus verovert de wereld”.  JBC viert dit historisch moment mee met een speciale Urbanus-collectie voor jongens.

 

Urbanus wou altijd al striptekenaar worden, maar toen hij afstudeerde aan de kunstacademie waren er weinig mogelijkheden voor striptekenaars. Dus werd Urbanus een striptekenaar op het podium. Een cabaretier die grappige situaties schetst met woorden. Enkele jaren later werd hij zelf de stripfiguur. In 1982 kwam hij Willy Linthout tegen en zijn ze samen beginnen werken aan een stripreeks. Willy schreef de synopsis en Urbanus voegde er grappige figuren en dialogen aan toe. Een complementair duo dat jong en oud vandaag nog steeds blijft boeien.

 

“Ik vond dat er toch iets speciaals mocht gebeuren naar aanleiding van ons 150ste album,” zegt Urbanus. “Ik heb de stap gezet naar JBC en ze zagen een samenwerking onmiddellijk zitten. Ik heb de familie Claes toevallig leren kennen naar aanleiding van “Music for Life”.  Er werd gevraagd aan bekende Vlamingen om iets te koop aan te bieden voor het goede doel en ik heb dan maar mezelf aangeboden om bij iemand thuis confituurtaart te bakken. De familie Claes had het hoogste bod, maar ik had geen flauw benul dat zij de mensen achter JBC waren. Ik ben dus bij hen thuis een taart gaan bakken, ik heb nog wat liedjes voor de kids gezongen, het was een plezante namiddag”.
“JBC vond het een goed idee om een kledingcollectie uit te brengen rond het 150ste stripalbum. Wij zorgden voor de Urbanus-tekeningen en het creatieve team van JBC heeft er een collectie mee ontworpen. Ik ben fier op het mooie, kwalitatieve resultaat”.

 

Ook Willy Linthout vindt deze collectie een uitstekend initiatief. “Het is een leuke collectie geworden en de weergave van de kleuren is uitstekend, iets waar je als tekenaar zeker op let. Het is bedoeld als een eenmalig gebeuren, maar wat mij betreft, mag er best een vervolgverhaal op komen.

“Strips maken deel uit van onze Belgische trots. En als Belgische retailer speelt JBC speelt hier graag op in. Bovendien spreekt Urbanus een breed publiek aan en niet in het minst jongeren. In die zin zijn er veel raakpunten tussen het publiek van JBC en het lezerspubliek van Urbanus”, zegt Ann Claes. 

 

De collectie van Urbanus ligt vanaf 17 oktober in alle Vlaamse JBC-winkels. Het is een collectie met drie sweatermodellen en drie T-shirts met lange mouwen, waaronder een exemplaar met gedrukte bretellen. De prijzen zijn 14,90 euro voor de T-shirts met lange mouwen en 27,50 euro voor de sweaters met kap.

 

 

https://www.facebook.com/urbanusstrips