Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Verkoop reisstekkers groeit met 27,8 procent

Met het aantrekken van de economie wordt ook weer meer gereisd. Zowel de vakantiemarkt als de zakelijke markt laten een behoorlijke groei zien. Bijna vanzelfsprekend ontwikkelen zich ook de sectoren met gerelateerde producten mee, zo groeide de markt voor reisstekkers in 2017 met maar liefst 27,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Opvallend is dat deze nichemarkt gelijkmatig groeit en nauwelijks pieken of dalen kent, afgezien van enkele details.

 

Kende de reisbranche in 2016 al een goed jaar, ook in 2017 staan alle seinen op groen. De voor 2017 verwachte groei van 2% ten opzichte van een jaar eerder lijkt zelfs overtroffen te worden. Dat vertaalt zich onmiddellijk in een groeicijfer voor het aandeel reisstekkers. Dat groeide met gemiddeld meer dan 2% per maand bij een der marktleiders, Wereldstekker.nl



Het valt op dat die groei zeer gelijkmatig verdeeld is. Zou je bijvoorbeeld verwachten dat door de toename van intercontinentaal reizen ook veel meer exotische reisstekkers verkocht worden, dat is niet het geval. Dichter bij huis constateren we verder dat de markt voor reisstekkers naar het Verenigd Koninkrijk niet is ingestort, integendeel. Deze blijft ongewijzigd.



Alles volgens plan

De World World Travel & Tourism Council (WTTC) stelde al meteen na het bekend worden van de Brexit dat zij niet verwachtte dat het reizen naar Groot-Brittannië op de korte termijn zou verminderen. Ook omgekeerd lijkt er geen verandering. Britse burgers nemen al jaren 8% van  alle overnachtingen in Nederland voor hun rekening, In Amsterdam zelfs het dubbele.



Frappant detail is wel de toename van het aantal oudere reizigers, maar ook dat is volgens de verwachting. ING meldde vorig jaar rond deze tijd al dat 50+ de komende jaren meer geld besteedt aan reizen. Wereldstekker.nl, een nicheshop onder de vlag van DutchDo, beaamt dat inderdaad een aardig deel van de wereldstekkers verkocht lijkt te worden aan senioren.