Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Het stressvrije hotel anno 2017: less is more

Met de oktobervakantie voor de deur en de kerstvakantie in zicht, is het interessant om eens te kijken naar hoe wij dit najaar het liefst onze vakanties doorbrengen. Wat zijn bijvoorbeeld de grootste ergernissen in 2017 tijdens een stedentrip? Daarbij blijkt een trend in de samenleving nu langzaam maar zeker ook door te zetten bij het boeken van dit soort korte vakanties. Steeds vaker wordt gekeken of een hotel qua faciliteiten past bij een meer duurzame levensstijl van de vakantieganger in kwestie.

 

Wie de lijsten van vakantie-ergernissen van de afgelopen jaren naast elkaar legt, ziet een trend ontstaan waarbij prioriteiten verschuiven van kleine irritaties naar meer aandacht voor het grote plaatje. In een onderzoek van 2015 door hotels.com werden als voornaamste irritaties nog genoemd: een tapijt met een geurtje, de lage temperatuur van het water en met stip op 1 stond geluidsoverlast. Twee jaar later ziet dat plaatje er heel anders uit en stijgt verspilling als irritatiefactor naar de top 3.

 

Uit onderzoek door Vakantiejager.nl blijkt dat gedurende de afgelopen zomervakantie steeds vaker verspilling van met name voedsel als hoogst irritant wordt gezien. Vooral bij all inclusive boekingen speelt dit. Recent onderzoek door hotels.com laat verder zien dat in 2017 bijna 30% van alle reizigers aangeeft voor een vakantie liever een milieuvriendelijk hotel te boeken dan een luxe locatie met overbodige faciliteiten. Groei van het aantal overnachtingen in “eco-chique” locaties onderstreept dit.

 

Voorlopers
Bij oudere vakantiegangers speelt deze ontwikkeling minder, early adopters van deze trend zijn vooral millenials. Mensen die pakweg tussen 1980 en 2000 geboren zijn, volwassen vakantiegangers kortom die echter niet ouder zijn dan 40 jaar. Wie deze doelgroep begrijpt, kan inspelen op de behoefte van deze “bewuste vakantieganger”. Werd vroeger bijvoorbeeld een kamer geselecteerd op de kwaliteit van de tv, de millenial boeit dat niet. Zelfs wifi lijkt niet meer zo van belang, rust en ruimte echter wel.



Waar grote hotelketens gedreven worden door uniformiteit, kunnen kleine(re) aanbieders zich op dit punt onderscheiden. Veel millenials zijn zelf werkzaam in de branche en ergeren zich aan de beperking van hun creativiteit. Careerwise.nl toont aan dat “zinnig bezig zijn” voor hen meer gewicht in de schaal legt dan de uitdaging om zoveel mogelijk operationele problemen op te lossen tegen een bescheiden salaris. De verwachting is dan ook dat de opkomst van “zinvolle vakanties” de komende jaren doorzet.