Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Sensation pakt groots uit met jubileumeditie

Vannacht beleefden ruim 40.000 dance liefhebbers uit meer dan 85 landen de unieke jubileumeditie van Sensation, 'The Legacy'. The World's Leading Dance Event deed ook dit jaar haar naam eer aan en koos voor de overtreffende trap voor het 15-jarig bestaan. Er werd groots uitgepakt voor deze speciale editie. Alle highlights van de afgelopen vijftien jaar werden samengevoegd tot een nieuwe show die eenmalig in de Amsterdam ArenA te bewonderen was. 'The Legacy' staat voor de reis die Sensation tot nu toe heeft afgelegd; van de eerste keer in de Amsterdam ArenA tot het wereldwijde fenomeen dat Sensation nu is.



Hoogtepunten in de show
De plaats waar het vijftien jaar geleden allemaal begon, werd omgetoverd tot een 'Temple of House'. Sensation nam het publiek mee in een show vol hoogtepunten. Zo maakte het ballendak uit de 'Innerspace' show een comeback. En werden de 132 ballen - voorzien van vuurwerk shots - weer in de top van de ArenA gehesen waar ze als een vuurzee over het publiek zweefden. Boven het middelste podium schitterde de bol uit de 'Source of Light' show. De 47 fonteinen uit 'Ocean of White' maakten de nacht compleet. Maar het was niet alleen een trip down memory lane. Voor 'The Legacy' werden naast de herkenbare hoogtepunten uit voorgaande shows ook nieuwe elementen toegevoegd. Waaronder full colour lasers die door de zaal zweefden en een 500-stemmig koor dat door fakkels werden uitgelicht. Nog nooit eerder heeft zo'n groot koor op een dance event gestaan. "Het was een grote uitdaging, maar de reactie en de energie van het publiek op dat moment was onbetaalbaar. Dit is waar we het voor doen," aldus Sander Vermeulen, Creative Director van Sensation. Omdat deze show niet op tour gaat, was er ruimte voor een extra grote productie.Waar normaal gesproken een Sensation show in 6 containers vervoerd kan worden, waren voor deze show maar liefst 50 tot 60 containers nodig.

Spectaculaire sets van jonge generatie
Anders dan voorgaande edities waar Mr. White de show opende, kreeg Bakermat dit keer de eer. Hij wist met zijn eigen sound de juiste vibe voor de avond te creëren. De grande opening werd gecombineerd met een live optreden van een saxofonist en er vonden verschillende acts plaats. Daarna nam Oliver Heldens het stokje over. Het jonge talent draaide een spectaculaire set, met zijn hit 'Gecko' als muzikaal hoogtepunt. Om 1.00 uur was het de beurt aan de mysterieuze Mr. White. Hij kreeg voor deze speciale editie een prominente plek in de show. Tijdens zijn set werden overdonderende showmomenten van nu met een knipoog naar het verleden neergezet. The Megamix maakte op veler verzoek eindelijk zijn terugkeer in de ArenA. Ditmaal gecombineerd met het 500-stemmige koor. Een samenvatting van het muzikale verhaal van 15 jaar Sensation waar iedereen van uit zijn dak ging. Hits als 'God is a DJ' en 'Adagio for Strings' tilden de avond naar een hoger niveau.

De gevestigde dj's verrasten het publiek
Het publiek werd continu verrast. Onder andere met een gastoptreden van Marco V, een oude legende die weet hoe hij het dance publiek moet bespelen. Met tracks als 'G.O.D.D.' en 'Simulated' zal iedereen zijn terugkeer op Sensation nog lang bijblijven. Marco V werd opgevolgd door Fedde le Grand die, naast Mr. White, de meeste Sensation shows gedraaid heeft. Zijn nummer 'Where we Belong' werd versterkt door de zanger van Di-rect, Marcel Veenendaal. Laidback Luke was speciaal voor 'The Legacy' even terug in Nederland. Na zijn doorbraak in Amerika liet hij in Nederland zijn kwaliteiten weer horen. Sander van Doorn verzorgde de spectaculaire afsluiting van de avond. Hij zorgde ervoor dat het dak eraf ging nog voor de laatste sound uit de speakers knalde. Deze hoogtepunten waren dit jaar ook buiten de Amsterdam ArenA te beluisteren via een livesteam van Beatport. Ook de Deluxe Area, hosted by Headliner, was muzikaal sterk vertegenwoordigd.

Weer protocol
Sensation en de Amsterdam ArenA hadden alles op alles gezet om de warmte zo goed mogelijk te reguleren. Hiervoor waren speciale maatregelen doorgevoerd, zoals extra chill areas in de buitenruimtes, meer EHBO punten met extra personeel, ventilatoren, airco's en het verspreiden van bekers zodat de bezoekers deze bij de extra waterpunten konden vullen. ''De veiligheid van onze bezoekers staat boven alles'', aldus Eric Keijer Event Director. 'Gelukkig kunnen we mededelen dat de extra maatregelen hun werk hebben gedaan en het aantal problemen beperkt is gebleven'.

Sustainability
In samenwerking met stichting 10.000 HOURS inspireert Sensation danceliefhebbers zich vrijwillig in te zetten ten goede van anderen. Van ieder verkocht ticket wordt Euro0,25 gedoneerd aan de stichting. Sensation verdubbelt deze inzet. Met deze bijdragen en de inzet van vrijwilligers hebben 10.000 HOURS en Sensation dit jaar een extra bijzondere vrijwilligersdag kunnen organiseren. Tijdens deze dag hebben meer dan 75 jongeren met een verstandelijke beperking, die niet naar Sensation kunnen gaan, de ultieme Sensation-beleving ervaren: een dag vol workshops, die in stijl werd afgesloten met een speciaal voor hen georganiseerde Sensation-show.

Ook op het gebied van duurzaamheid zijn de Amsterdam ArenA en Sensation vooruitstrevend. Dit is de eerste Sensation editie die 100% op groene energie heeft gedraaid.

Over Sensation
Wat in 2000 begon als eenmalige happening in de Amsterdam ArenA, is uitgegroeid tot een internationaal fenomeen dat tot nu toe meer dan dertig landen heeft bezocht en wereldwijd ruim twee miljoen bezoekers heeft getrokken. Sensation maakt haar naam waar met thema's waarin het publiek betrokken wordt door middel van de witte dresscode. Het concept won awards voor 'Best Event of the Year' in onder meer Nederland, Duitsland, Australië, Brazilië en Denemarken. Sensation gebruikt de positieve kracht van muziek en dans als een universele taal die miljoenen mensen met elkaar verbindt.