Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Extra ProefMei-editie in het najaar

Dit jaar is er niet één ProefMei, maar zijn er twee edities! Een zoals gewoonlijk in mei, en een tweede in oktober. Wat kleinschaliger en met veel seafood in plaats van de drie AAA’s. Een hele bijzondere. De provincie Noord-Brabant is in 2018 ‘Europese Regio van de Gastronomie’ onder de vlag ‘We are Seafood’. ProefMei sluit zich daarbij aan door een extra editie te organiseren, van 5 tot en met 7 oktober. Dit evenement zal het thema ‘We are Seafood’ hebben en er is een samenwerking onder andere met het Ierse Galway op hande.

 

Zin in een najaars-ProefMei

Dennis van Tilborg, voorzitter van ProefMei, had al langer zin in een najaars-ProefMei. “Maar het evenement zomaar verzetten, dat ging niet. Dan is de basis van ProefMei, de drie AAA’s, weg. Met ‘We are food’ hebben we een mooie gelegenheid om een extra editie op te zetten.”

 

Samenwerking met Ierland

We Are Food is het Brabantse thema van 2018. Want Brabant en eten zijn al eeuwen met elkaar verbonden en bovendien zijn wij de belangrijkste provincie als het gaat om productie en verwerking van voedsel. Maar ook de regio Galway in Ierland is ‘Europese Regio van de Gastronomie’.  “Daarom hebben we contact gezocht met Galway”, zegt Dennis. “En ze reageerden meteen heel enthousiast. We willen We Are Seafood in oktober tot een evenement maken met een internationale twist. Met Ierland dus, maar ook met België en Frankrijk.” Tenslotte is seafood ook een beetje Bergs, vindt hij. “Sinds de aanleg van de Oesterdam hebben we hier geen oesterputten meer, maar dat is zeker nog wel deel van onze Bergse geschiedenis.”

 

Op het Markiezenhof

De najaarseditie zal wat kleinschaliger zijn dan het bekende evenement in mei. Het zal zich hoofdzakelijk afspelen op de grote binnenplaats van het Markiezenhof, waar de verschillende regio’s zich zullen presenteren. De organisatie van ProefMei is ook bezig de samenwerking te zoeken met studenten van de HAS Hogeschool, die een vestiging in Bergen op Zoom willen starten. “We Are Seafood krijgt bijvoorbeeld geen businessavond, zoals we normaal gesproken altijd houden, maar we denken aan een eigentijdse, hippe collegetour”, aldus de voorzitter. “Die willen we samen met de studenten opzetten. We verwachten dat het nieuwe evenement een heel leuk feestje wordt!”