Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Europees keurmerk voor Gouda Holland kaas

Frankrijk heeft champagne, België heeft Ardennerham en Italië heeft Aceto Balsamico. Producten om trots op te zijn en beschermd met een keurmerk. Ook in Nederland maken we delicatessen die wereldwijd bekend zijn, maar lange tijd niet op de lijst van Europees culinair erfgoed voorkwamen. Chef-kok Robert Kranenborg onthulde vandaag Het Geheim van Gouda: onze eigen Gouda Holland kaas wordt beschermd door een kwaliteitskeurmerk. In vier korte documentaires genaamd ‘Het Geheim van Gouda’ brengt Kranenborg in beeld hoe Europees culinair erfgoed ontstaat en wat het kwaliteitskeurmerk voor deze producten betekent. Gouda Holland kaas speelt de hoofdrol in deze documentaires. ‘Het Geheim van Gouda’ is een campagne van de Nederlandse Zuivel Organisatie.

 

In supermarkten over de hele wereld ligt het in de schappen: Goudse kaas. Het is echter maar de vraag of die kaas ook daadwerkelijk in Nederland gemaakt is. Tot voor kort werd  Goudse kaas namelijk niet beschermd door een keurmerk, wat resulteert in Goudse kaas die overal ter wereld gemaakt kan zijn, maar wel refereert aan Nederland. Om te voorkomen dat culinair erfgoed gekopieerd wordt en om de kwaliteit van een product te garanderen, heeft de Europese Unie keurmerken in het leven geroepen. Er zijn drie verschillende keurmerken, waaronder de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA), het keurmerk dat Gouda Holland kaas heeft verkregen. Dit garandeert dat een bijzondere kwaliteit en reputatie aan de geografische oorsprong kan worden toegeschreven. Zo komt Gouda Holland kaas van Nederlandse melk van Nederlandse koeien én wordt de kaas op Nederlandse grond natuurgerijpt. Gouda Holland kaas die voldoet aan deze eisen is te herkennen aan het Gouda Holland kwaliteitszegel.

 

Culinair erfgoed in beeld

Om in beeld te brengen wat een keurmerk van de Europese Unie inhoudt, reed de bekende Nederlandse chef-kok Robert Kranenborg met een oranje DAF langs vier verschillende Europese regio’s. In vier mini-documentaires doet Kranenborg onder meer de champagnestreek en Italië aan, waarbij hij parallellen legt tussen de beroemde mousserende wijn, Aceto Balsamico en Gouda Holland kaas. De vier minuten durende documentaires zijn te zien op Goudaholland-kaas.nl en op de tv-zenders van BrandDeli, waaronder 24Kitchen, Discovery Channel, FOX, ID, National Geographic Channel en TLC.

 

Zuivel Belangen

De campagne ‘Het Geheim van Gouda’ is een initiatief van De Nederlandse Zuivel Organisatie, de brancheorganisatie van de Nederlandse zuivelindustrie. De NZO heeft onder meer als doel de economische en maatschappelijke positie van de Nederlandse zuivelondernemingen te versterken door middel van voorlichting en communicatie. Bij de organisatie zijn dertien ondernemingen aangesloten die gezamenlijk circa 98 procent van de Nederlandse boerderijmelk verwerken. Ongeveer tweederde van de productie wordt geëxporteerd.

 

Klik hier voor meer informatie.