Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Echte thee is de nieuwe wijn

Echte thee is in opkomst en zal de komende jaren meer en meer geserveerd worden als een beleving. Het dagelijks ritme van snel even een kopje thee zetten heeft zijn beste tijd gehad. Special thee is in opkomst waarbij de bereiding en smaakbeleving veel meer de nadruk krijgt.

 

Van gemak naar beleving

"Vroeger wilde men gewoon het gemak van een theezakje. Elk jaar en elk seizoen altijd dezelfde vertrouwde smaak," zegt Sheng Lin, directeur van Teasenz. Grote bekende theebedrijven mengen thee van verschillende landen om de smaak zo constant mogelijk te houden.

Nieuwe startups beloven echter pure 'single origin' thee direct vanuit de bron. Teasenz is één van die startups gespecialiseerd in losse Chinese thee zonder geur-, kleur- of smaakstoffen.

 

Minder tussenpersonen

In een traditionele theeketen duurt het wel tot 6 maanden voordat de thee daadwerkelijk verpakt en aangeboden wordt in retail. Dit komt door de vele tussen personen van lokale verzamelaars tot exporteurs, importeurs, verpakkingsbedrijven en theewinkels. Het voordeel van startups als Teasenz is dat die vanuit de bron opereren. Hierdoor kunnen ze de thee direct vers verpakken en verzenden naar de eind consument.

 

Thee in de horeca

Net als koffie, eist men dat thee ook een beleving moet worden. Teasenz vergelijkt thee echter liever met wijn: "Net als wijn, of zelfs champagne, verschilt de smaak van pure thee per seizoen, jaar, en productie regio," zegt Lin. Hierdoor is het ook bijzonder geschikt om een passende thee te serveren met gerechten in de horeca, ook bekend als 'tea pairing'.

Hoewel theeblends en luxe piramide zakjes tegenwoordig erg populair zijn, is Teasenz niet van plan om deze in de toekomst aan te bieden. "Het combineren van thee met andere ingrediënten en mooi verpakken daarvan in luxe zakjes zit niet echt in onze DNA," zegt Lin. Wij geloven veel meer de puurheid van het product zelf en hechten veel waarde aan de traditionele bereiding. De moderne theedrinker willen uiteindelijk een beleving dat 'authentiek' is.