Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Bewuste vis steeds populairder bij gezinnen met kinderen

Bewust gevangen of gekweekte vis wordt steeds populairder. Steeds meer vis die door huishoudens in Nederland wordt gekocht is voorzien van het MSC- (duurzaam gevangen) of ASC- (verantwoord gekweekt) keurmerk. Gezinnen met kinderen en gepensioneerden eten samen 35 procent van alle verkochte ‘bewuste’ vis. Zij kopen hun vis het vaakst bij Albert Heijn, Lidl en Aldi. Dit blijkt uit onderzoek van GFK naar consumptie van ‘bewuste’ vis bij de start van de Bewuste Visweek op maandag 21 september.

 

De populairste vissen voor consumptie zijn: haring, zalm, koolvis, pangasius en tilapia. Ook vrijwel alle vissticks en lekkerbekjes die in supermarkten liggen hebben het MSC-keurmerk. Haring is de populairste duurzaam gevangen vis met maar liefst een kwart van de totale consumptie. Vissticks zijn verantwoordelijk voor 17 procent en wilde zalm voor 14 procent. Pangasius en tilapia zijn de meest gegeten verantwoord gekweekte vissoorten, hoewel gekweekte zalm en garnalen aan een opmars bezig zijn. De meeste ‘bewuste vis’ wordt gegeten in Zuid-Holland, Noord Brabant en Noord-Holland. In Flevoland wordt het minst ‘bewuste’ vis gegeten. Supermarkten hebben de intentie vanaf 2016 uitsluitend gecertificeerde vis te verkopen. 

Uitgebreid assortiment
Vanaf de start van de Bewuste Visweek aanstaande maandag vinden op tal van plekken in Nederland acties plaats om consumenten te wijzen op het belang om duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis te eten. De consumenten worden erop geattendeerd hoe uitgebreid het assortiment vis-, schaal- en schelpdieren met het ASC-keurmerk en MSC-keurmerk is.

De Bewuste Visweek
De Bewuste Visweek is een initiatief van het Wereld Natuur Fonds, Marine Stewardship Council enAquaculture Stewardship Council. Supermarktketens, visdetaillisten, cateraars, visleveranciers en bekende vismerken steunen het initiatief. Om de visbestanden gezond te houden, kwetsbare kustgebieden te ontzien en ook in de toekomst een groeiende wereldbevolking van vis te kunnen voorzien is het belangrijk dat vis die consumenten eten duurzaam gevangen is en verantwoord gekweekt. Tijdens de Bewuste Visweek ontdekken consumenten bijvoorbeeld hoe uitgebreid het assortiment vis-, schaal- en schelpdieren met het ASC-keurmerk en MSC-keurmerk is,  waar ze die kunnen aanschaffen en hoe ze die kunnen bereiden.