Get Adobe Flash player
Kerst
Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

'Mannen zijn laat en lui bij het kopen van Sinterklaascadeaus'

Mannen kopen hun Sinterklaascadeautjes op het laatste nippertje en dat doen ze dan ook nog hoofdzakelijk vanuit hun luie stoel. Dat blijkt uit het jaarlijkse feestdagenonderzoek van Lootjestrekken.nl.



Lootjestrekken.nl doet elk jaar een representatief onderzoek naar de beleving van de feestdagen onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. Dit jaar wordt de trend van vorig jaar doorgezet. In 2016 werd voor het eerst meer dan de helft van de cadeautjes online gekocht (52%), dit jaar ligt dat percentage op 57%. Dat de mannen hierbij iets gemakzuchtiger zijn, blijkt uit het feit dat 62% van hen aangeeft online te gaan shoppen, terwijl dat bij vrouwen 52% is. Arjan Kuiper van Lootjestrekken.nl: “Mannen kiezen voor gemak vanaf de bank, terwijl vrouwen vaker de stad in gaan om cadeautjes uit te zoeken.” Dit jaar wordt per persoon voor het eerst meer dan €100,- aan Sinterklaascadeautjes besteed, vorig jaar was dat net iets minder.

Late hulpsinten

13% Van de vierders geeft aan pas in de laatste dagen voor de viering hun online shopping te zullen doen. Bij deze late hulpsinten zitten twee keer zoveel mannen als vrouwen. “De heren blijken dus niet alleen gemakzuchtig te zijn, maar ook notoire uitstellers. Je zou kunnen zeggen dat de mannen laat en lui zijn, als het aankomt op Sinterklaascadeautjes tenminste”, zegt Kuiper met een knipoog. Maar liefst 96% van de online shoppers heeft er vertrouwen in dat hun bestellingen op tijd in huis zijn voor de feestdagen. Toch neemt dit vertrouwen die laatste week voor de viering sterk af. De hulpsinten, en dan vooral de mannen, doen er dus verstandig aan om toch deze week alvast hun bestellingen te plaatsen.

Familiegebeuren

Uit het onderzoek blijkt ook dat Sinterklaas vooral met het gezin wordt gevierd. Daarbij geeft 44% alleen cadeautjes, 56% schrijft ook gedichten of maakt een surprise. 53% Van de Nederlanders viert zowel Sinterklaas als Kerst. Het online lootjes trekken is nog steeds stijgend in populariteit. Lootjestrekken.nl verwacht dit jaar maar liefst 2,5 miljoen getrokken lootjes te verwerken. De communicatie rondom de Sinterklaasviering gebeurt vooral mondeling (41%), maar met 37% bekleedt WhatsApp een sterke tweede plaats. Telefonisch overleg gebeurt maar in 10% van de gevallen. Ook het lootjes trekken zelf kan tegenwoordig via WhatsApp. Deze mogelijkheid bood Lootjestrekken.nl vorig jaar voor het eerst en groeit in populariteit.

Over Lootjestrekken.nl

Lootjestrekken.nl biedt consumenten al 17 jaar de mogelijkheid om gratis online lootjes te trekken. De lootjes voor Sinterklaas of Kerst kunnen getrokken worden zonder bij elkaar te komen. Via Lootjestrekken.nl kunnen verlanglijstjes worden uitgewisseld en als onderdeel van de voorpret kunnen anoniem vragen worden gesteld. Lootjestrekken.nl kiest elk jaar een goed doel waaraan een vrijwillige bijdrage kan worden gedaan. Dit jaar is Stichting Haarwensen het goede doel.