Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Belg is Europees kampioen voedingssupplementen

De markt van de sportvoeding, dieetproducten en vitaminepreparaten boomt. De dagelijkse ratrace en de druk om alsmaar beter te presteren doen mensen sneller naar supplementen grijpen. Het Belgische Aminolabs surft mee op die ‘active nutrition’ golf en mag zich dankzij een slimme innovatie- en groeistrategie zelfs Europees kampioen voedingssupplementen noemen. Recente acquisities in België, Duitsland en Kroatië zetten de toon. Maar de ambities liggen hoger.

 

Pionier wordt marktleider

Voor je in de winkel naar Aminolabs begint te zoeken: het bedrijf, opgericht in 1993 en gevestigd in een hypermodern en transparant gebouw op de Hasseltse Corda Campus, heeft geen eigen merk. Een bewuste keuze. Aminolabs concentreert zich volledig op de ontwikkeling, productie en verkoop van sportvoeding en voedingssupplementen voor bekende merken en huismerken van distributeurs. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten, een van de belangrijkste voedingsstoffen voor onze groei en gezondheid, en de basis van voedingssupplementen. Aminolabs is de Belgische pionier in deze nichemarkt, een innovator die kwaliteit, transparantie en expertise vooropstelt. In 24 jaar groeide het bedrijf uit tot dé Europese referentie in zijn sector en kijkt het dankzij de stijgende vraag naar eiwitrijke supplementen de toekomst vol vertrouwen tegemoet.

 

Gezondheidstrends stimuleren vraag naar proteïnerepen

Aminolabs verwacht dat de markt van de voedingssupplementen de komende jaren een nooit geziene boost zal krijgen. De ‘gezondheidsbewuste’ consument stuwt de vraag naar voedzame producten. Met innovatieve concepten speelt Aminolabs daarop in en biedt het een antwoord op enkele opvallende consumententrends.

 

  •          We halen niet genoeg eiwitten uit onze voeding.Topsporters wisten dat al langer. Maar door de jachtige levensstijl beseffen steeds meer mensen dat ze een extraatje nodig hebben om gezond te blijven en stress, cholesterol en andere moderne kwaaltjes onder controle te houden. Proteïnerijke producten die vroeger exclusief voor bodybuilders en atleten waren bestemd, vinden nu in een aangepaste vorm hun weg naar de actieve consument. Sports, health & nutrition groeien bij Aminolabs dus sterker naar elkaar toe.
  •            Liever gezond dan zoet.Klassieke tussendoortjes en snacks maken plaats voor gezonde repen met voldoende eiwitten. Dankzij de versterking eind september met nieuwe productiesites in Kroatië en Duitsland (cf. infra) slaagt Aminolabs er vandaag in voedzame proteïnerepen te maken met een aangename structuur en rijke smaak. Een sterk staaltje van productontwikkeling.
  •          De consument vraagt meer convenience.Mensen hebben weinig tijd en hebben graag het nodige meteen bij de hand, ook wanneer het op voedingssupplementen aankomt. Aminolabs ontwikkelt daartoe gezonde ready-to-eat concepten (bv. repen) en 1-pack-a-day formules, all-in oplossingen met alle vitamines en mineralen die je nodig hebt in één capsule of poedertje.
  •           E-commerce groeit.Ook voedingssupplementen moeten daarom met de post kunnen worden verstuurd. Met platte doosjes die makkelijk in een enveloppe passen bedient Aminolabs online shoppers op hun wenken.

 

Europese uitbreiding, internationale ambities

Om optimaal in te spelen op deze en nieuwe evoluties blijft Aminolabs in België investeren in onderzoek en ontwikkeling. Oprichter Roger Anné en CEO Koen Jansens benadrukken dat organische groei belangrijk is. “De knowhow en expertise die we in huis hebben, dat is onze kracht en daarin moeten we blijven investeren. Maar omdat meer dan 90 procent van onze productie bestemd is voor het buitenland zetten we ook in op strategische acquisities. We trekken partners aan die onze visie delen en onze groep een toegevoegde waarde kunnen bieden”, zegt Koen Jansens. Zo versterkte Aminolabs zich al in 2015 met zijn Belgische sectorgenoot ManuMixx uit Zottegem. Op 30 september 2017 nam het de sportvoedingsactiviteiten van het beursgenoteerde Kroatische voedingsconcern Atlantic Grupa over. En met de acquisitie van een specifieke productiefirma in Bleckede (Duitsland) breidde Aminolabs zijn productiefaciliteiten verder uit en kreeg het toegang tot nieuwe marktkanalen. “Met deze overnames willen we onze koppositie in de Europese markt consolideren en tegelijk onze internationale groeiambities kracht bijzetten. Vooral het Midden-Oosten en Australië bieden daarbij interessante perspectieven met het oog op een grotere, wereldwijde afzetmarkt”, besluit Roger Anné.

 Aminolabs_Infographic.pdf

Over Aminolabs

Aminolabs ontwikkelt, produceert en verkoopt repen, capsules, tabletten, poeders, gels en vloeistoffen (verpakt in flessen, potten, blister, zakjes en tubes). Het bedrijf werd opgericht in 1993 door Roger Anné en is vandaag de referentie in de Europese markt van de voedingssupplementen. Aminolabs is actief in meer dan 30 landen wereldwijd. Het heeft zijn hoofdkantoor in Hasselt en beschikt over 4 productiesites met in totaal 50 productielijnen (goed voor een productieruimte van 33.000 m2). De productiesites bevinden zich in Hasselt, Zottegem, Bleckede (Duitsland) en Nova Gradiska (Kroatië). Naast een onderzoekscentrum en verkoopkantoor in Hasselt heeft Aminolabs er ook één in het Duitse Hamburg. Aminolabs stelt 500 mensen te werk en realiseert een jaaromzet van 135 miljoen euro. Het werkt conform de International Food Standard (IFS) en beschikt over kwaliteitscertificaten zoals Informed Sport, ISO 22000 en NSF (GMP). Info: www.aminolabs.com