Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Waar blijven de warme groenten in het garnituur?

 

Ik schreef het al eens eerder, maar ik ontbeer nog steeds de aanbevolen hoeveelheid groenten bij de gerechten in een restaurant. Overvloedige hoeveelheden sla (een zomergroente in de winter!) verschijnen geregeld op mijn bord, maar warme groenten komen daar slechts mondjesmaat op. Op de voorlichtingssite www.groentenenfruit.nl staat <i>“Elke dat twee ons groenten en twee keer fruit”</i>, als frequent restaurantbezoeker kom ik daar bij lange na niet aan.

 

Laten we beginnen met de overdaad aan sla - zelfs in de winter – op de borden. Volgens de HACCP-richtlijn moet alle groente die rauw op het bord komt minimaal een kwartier in een 5 % citroenzuuroplossing hebben verbleven. Wat zit er dan nog in aan vitamines denkt u? En wat kost het schoonmaken van die sla? Ik bereken af en toe voor EUR 5,- van dat goedje op het bord te krijgen. Is het dan niet vriendelijker om de prijs van een gerecht te verlagen? Wij weten allemaal dat sinds de invoering van de euro de prijzen exorbitant stegen. Kon ik voor de euro in een eenvoudig restaurant een biefstuk bestellen voor NLG 17,50, in datzelfde restaurant betaal ik nu EUR 22,50 voor hetzelfde gerecht.

 

Wie het ook met deze praktijk heeft gehad, die kan een voordelig eethuis vinden op de site www.stadshap.nl. Stadshap.nl is een nieuwe website die de consument van informatie voorziet over voordelige menu’s (daghappen, dagschotels, dagmenu’s, weekmenu’s). Op de website worden eetgelegenheden vermeld die maaltijden aanbieden tot de prijs van EUR 12,50. Het is een platform waar dagelijks honderden verschillende voordelige maaltijden gecentraliseerd worden aangeboden. De consument vindt hier eenvoudig informatie om voordelig uit eten te kunnen. Ergo de horeca is niet per definitie duur!

 

Nu weer terug naar de sla. Het is een zomergroente, dus voedingswaarde heeft sla niet. Sla is slechts bedoeld om vocht aan het lichaam toe te voegen, want dat heeft een mens in de zomer nodig. Al het andere dat aan sla wordt toegedicht zijn vaak fabeltjes. Sla kan ook heel ongezond zijn, uit onderzoeken – al enkele jaren geleden gedaan - bleek dat iemand die elke dag sla eet, een sterk vergrote kans op darmkanker heeft.

 

Verder krijg ik met geregeld sla bij vis en schaal- en schelpdieren en dat is een doodzonde. Lang geleden zakte men voor menuleer als men sla bij een visgerecht wilde serveren. En waarom? Omdat sla nitraatrijk is en vis proteïnerijk en als nitraat bij proteïnes komt, dan reageren die stoffen en die vormen nitriet. En dat is het goedje waarvan je, onder andere, hoofdpijn krijgt, want dat is puur vergif in het lijf.

 

Wel heren restaurateurs en koks die het zouden moeten weten, laat die vier tot vijf euri sla nou eens van het bord en presenteer eens een behoorlijke garnituur met voldoende warme groenten en een aardappelgarnituur naar keuze van de gast. En dat hoeft helemaal geen verse groente te zijn, want In navolging van Europees onderzoek heeft wetenschappelijk onderzoek - in onder andere Amerika en Australië - uitgewezen dat verwerkte groenten – eenmaal op het bord - dezelfde voedingswaarden hebben als verse groente. Verwerkte groenten zijn voor de invulling van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten een goed alternatief voor vers bereide groenten. Een bijkomend voordeel is dat verwerkte groenten lang houdbaar zijn.